Библиотека

Информационни жанрове на журналистиката: видове, характеристики, функции и примери

В публицистичния стил на речта се разграничават 3 групи жанрове: аналитични, художествено-публицистични и информационни жанрове.

Информационните жанрове на журналистиката включват:

  • бележка;
  • отчет;
  • интервю и блиц анкета;
  • въпрос отговор;
  • репортаж;
  • некролог.

 

Основната функция на информационните жанрове е информирането за социално значими и акруални факти и събития.

Задачата на автора на всяко информационно съобщение е да разкаже на масовия адресат какво, къде, кога и при какви обстоятелства се е случило или ще се случи.

За събиране и анализ на информация се използват методи като интервюта, наблюдение, работа с документи.

 

Събитието – централен елемент от информационните жанрове на журналистиката

В информационните жанрове на журналистиката централен елемент е събитието.

Събитията са онези процеси, които се случват в обществото всеки ден и дори всяка секунда и предизвикват определени промени и промени.

Медиите не отразяват всички събития, които се случват. Има определен набор от критерии, по които се избират. Такива критерии са общо 10, като информационното съобщение трябва да отговаря на поне един от тях:

  1. Актуалност. Новините трябва да отговарят на нуждите и интересите на аудиторията.
  2. Своевременност. Информацията за събитието трябва да е свежа и да се появи навреме, никой няма да чете за резултатите от вота две седмици след изборите.
  3. Яснота и недвусмисленост. Простите, разбираеми новини са по-достъпни за широката публика, четат се по-често и предизвикват по-голям интерес.
  4. Предсказуемост. Значимите събития обикновено имат конкретни дати (например изборен ден, начало на Олимпийските игри, футболен шампионат). С наближаването на подобно събитие общественият интерес към него се повишава, а новината става все по-ценна.
  5. Неочакваност. От друга страна, непредсказуемите събития и явления (природни бедствия, бедствия или престъпления) също предизвикват обществен интерес.
  6. Значение и мащаб на събитието. Войната, изборите, протестите, спортните игри и други важни събития изискват дълго и подробно отразяване в пресата.
  7. Композиция. Понякога, за да разреди, например, негативизма на информационния поток, редакторът избира новинарски репортажи от противоположно естество: забавни случаи, любов, романтика, спасение, животни, приключения, риск и др.
  8. Знаменитости. Новинарски статии с участието на политици, артисти, спортисти, поради техния статус и признание, се публикуват по-често в медиите и предизвикват повишен интерес.
  9. Държави, които заемат водеща позиция в световната икономика и политика. Стачка, природно бедствие или самолетна катастрофа в развита страна веднага ще попаднат в медиите, но можете да пишете за липсата на питейна вода в Етиопия по-късно.
  10. Негативност. „Лошите“ новини са по-популярни.

 

Във всеки от информационните жанрове събитието обикновено се представя по различен начин. Бележката е доминирана от просто излагане на факти. В интервю събитието е разказ от името на събеседника на журналиста. Репортажът показва лично отношение към събитието. И докладът предава основната му същност.

 

Информационни жанрове: особености и признаци

Характеристиките и основните характеристики на информационните жанрове на журналистиката включват:

 

За да прочетете цялата публикация трябва да влезете в профила си!
Вход Регистрация
Интересувате се какво е IMG Club и какви права ви дава? Научете повече
  • Категории

  • Абониране