Лонгрид са големи статии с размер от десет хиляди знака, които отнемат около петнадесет минути за четене. За да може човек да прочете такъв обемен материал до края, трябва постоянно да държите вниманието му. Казваме ви как да напишете лонгрид, който определено ще бъде прочетен.
Какво е longrid
Longread или Лонгрид е начин за представяне на журналистически материали в интернет. Обикновено това е обемен текст, който е разделен на части от различни мултимедийни елементи: снимки, таблици, диаграми, видеоклипове, инфографики и др. При продължително четене обемът е важен, както и пълното потапяне на читателя в конкретна тема или проблем.
Как се появиха longreads
През 60-те години в Америка се появява понятието „longform journalism“. Лонгформи започват да се наричат журналистически материали, които са нещо средно между класическа статия и разказ, своеобразна комбинация от нехудожествена литература и публицистика. В такива текстове имаше драматургия, сюжет, обмислен до най-малкия детайл, конфликт на герои и кулминация. Журналистите използваха разказването на истории, за да завладеят читателя. Първите публикации, в които се появяват дълги четения, са The New Yorker, Harper, Esquire.
Първият лонгрид се появи в мрежата през 2012 г., когато списание The New York Times публикува история за скиори, загинали в лавина. Читателите бяха пристрастени към този формат повече от обикновена вестникарска статия, тъй като текстът беше допълнен от анимирани изображения на цял екран.
Видове Longread
Longread може да се направи на всяка тема и във всеки стил. Всичко зависи от идеята на автора и конкретния материал. Нека поговорим за най-популярните формати.
Портрет
Longread портрет е подробен разказ за човек, неговия живот и професионален път. Обикновено този формат се използва за представяне на известни личности, лектори, бизнесмени, учители и др.
Репортаж