Библиотека

Текстови стилове в копирайтинга

Стилове в копирайтинга: защо тази тема е актуална?
Първо, някои „експерти“ твърдят, че класическите (канонични) стилове на реч не са приложими в копирайтинга. Това са глупости. Копирайтингът е просто част от езика, комерсиално ориентиран, един от многото и съвсем незначителен. И като част от езика, копирайтингът се подчинява на всички основни правила на този език, включително стила.
На второ място, отричайки значението на класическите стилове на реч в копирайтинга, creakles измислиха свои собствени стилове. Типичен пример е така нареченият инфостил, глупав термин, който дразни окото и ухото навсякъде. Нека да се справим и с това.
Трето, наистина, в копирайтинга е както във всяка езикова ниша, например в жаргона  възникнаха собствени подходи към стиловете на речта, различни от класическите. Например, според “класиката” в един текст стиловете не могат да се смесват: това обърква възприятието и се счита за лошо възпитание. В копирайтинга обаче смесването на стилове е приемливо. И ако копирайтърът знае как да го направи компетентно, този подход ви позволява да създавате висококачествени продаващи текстове. Но тук има два важни аспекта.
Първо: възможността за смесване на езикови стилове не отменя или замества самите класически стилове в копирайтинга. Второ: способността да се смесват и като цяло да се победят стилове е страхотно изкуство, което изисква а) задълбочено познаване на темата, за която пишете, б) познаване на аудиторията, за която пишете, в) познаване на механизмите на съдържанието, г) добър вкус и д) чувство за мярка. Ще говорим и за това в статията.
Е, по-близо до стиловете на тялото. Да започнем с класическите, а след това да преминем към „копирайтинг“. Но всъщност и в друг случай всъщност ще говорим за копирайтинг.

 

Класически стилове на речта

Това са стиловете, които филологията разграничава (канонични стилове). Има пет от тях: разговорен, художествен, журналистически, официален бизнес и научен. И всички те са представени в копирайтинг.

Разговорен стил

На него общуваме в ежедневието, както и в интернет, по-специално в социалните мрежи, любителски видеоклипове; и наскоро разговорният жанр се използва дори в новинарски и политически канали (нова функция).

Този стил се характеризира със специфична лексика: народен език, жаргон и дори силни изрази. Всичко това се счита за не съвсем нормативно или напълно ненормативно по отношение на класическите правила на езика и правилата за благоприличие.

Копирайтингът (и не само той ) обаче е доста лоялен към разговорния стил и напълно позволява използването му, по-специално в рекламата. Достатъчно е да се вгледате по-отблизо или по-скоро да слушате реклами, които рекламират например хранителни, битови, младежки и други потребителски стоки. Тази реклама е наситена с разговорен стил, включително жаргон и народен хумор.

За да прочетете цялата публикация трябва да влезете в профила си!
Вход Регистрация
Интересувате се какво е IMG Club и какви права ви дава? Научете повече
  • Категории

  • Абониране