За да се изследва пълноценно мултимедийната история, е необходимо да се подчертаят разликите от традиционния журналистически медиен текст, а именно:
- данните се съхраняват и обработват в цифров вид с помощта на компютър;
- могат да съдържат различни видове информация (не само текст, но и звук, графика, анимация, видео и др.);
- съществена характеристика на данните е интерактивността;
- наличие на хипертекст.
Разбира се, не може да се каже, че тези характеристики са уникални само за мултимедийни истории. Струва си да се каже, че много журналистически медийни текстове в интернет медиите отговарят на поне един или два от тези параметри и освен това дори някои материали от традиционни вестници и списания могат да бъдат подходящи за някои характеристики. Например редакциите създават материали с помощта на компютър, което означава, че текстове и други данни се съхраняват и обработват в цифров вид. Но именно комбинацията от четирите елемента поражда такъв тип журналистически медиен текст като мултимедиен разказ.
Необходимо е да се спрем по-подробно на такова понятие като “хипертекст”, тъй като характеристиките на хипертекста са напълно присъщи на мултимедийните истории. Разбира се, почти всеки текст на журналист в Интернет не е просто медиен текст, а хипертекст, тъй като съдържа редица хипервръзки, но не всеки от тях наистина съчетава всички характеристики на хипертекста. Хипертекстът е “информационен масив, върху който се задават и автоматично поддържат връзки между избрани елементи”. Това определение може да се приложи и към мултимедийната история. Въпреки това е много по-полезно да се проучат характеристиките на хипертекста, за да се определи същността на формата на мултимедийната история. Хипертекстът има следните характеристики: