Библиотека

Интервюто като основен метод на комуникация в журналистиката

Видове интервюта

Характеризирайки жанровите характеристики на интервюто, изследователите на първо място подчертават разнообразието от обсъждани теми, многообразието, полифонията на събеседниците, разнообразието от медийни формати, за които е предназначено. Съществува обаче една обща черта, която може да се характеризира като „жанр на свободен разговор на журналист с определено лице или група хора, чиято тема е от обществен интерес и е предназначена за средствата за масово осведомяване“.

При определяне на видовете интервюта изследователите предлагат много широк набор от възможности.

Американски професор по журналистика Ъруин Фанг предлага много кратка, но обемна класификация. Интервю-факт, което се основава на събитие и журналист говори с неговите участници или свидетели, интервю с мнение, което отразява проблемна ситуация във всяка област от живота и журналист разговаря с експерти, интервю-портрет, което разкрива нещо забележителна за обществото личност.

Има и много по-подробни класификации на интервютата.

Изследователите на масмедиите стигат до общото заключение, че видовете интервюта в журналистиката могат да се разглеждат по различни причини. Така авторите на американските учебници по журналистика, където се обръща голямо внимание на този метод, го класифицират в зависимост от

1) вида на последващия материал (информационен за информационните жанрове и личен за есе-портрет);

2) вида на организацията на интервюто (пресконференции, импровизирани или произволни, по предварителна уговорка);

3) предмет на обсъждане (престъпност, политика, инциденти и т.н.);

4) тип събеседник (известен, незабележим, звезди, експерти, очевидци на събития и др.);

5) социалният статус на събеседника (от горните слоеве, равен на журналиста, от долните слоеве);

6) в зависимост от начина на комуникация – лице в лице или по телефона. В много произведения типологията на метода е тясно свързана с жанра на интервюто. Това е така, защото в някои случаи, например в радио и телевизионни интервюта, жанрът до голяма степен съвпада с метода.

Автори на произведения в областта на радио- и телевизионната журналистика  разграничават следните видове жанр (и в същото време метод) на интервютата:
  1. Протоколно интервю. Целта му е да получи официални разяснения по въпроси на вътрешната и външната политика.
  2. Информационно интервю. Целта му е да получи информация от компетентно лице по актуални въпроси. По стил се доближава до обичайния „ежедневен“ разговор. Отговорите на събеседника не са официални изявления.
  3. Интервю-портрет. Основната задача е да се разкрие самоличността на събеседника. Неговата разновидност е “психологическото” интервю, където от първостепенно значение са психологическите, емоционални характеристики на индивида.
  4. Интервю-дискусия. Целта е да се идентифицират различни гледни точки и по възможност начини за решаване на проблема.
  5. Интервю- анкета. Целта е да разберем мненията на различни хора по един и същи повод.

 

Много автори обръщат основно внимание на поведението на журналиста по време на интервю, във връзка с което се разграничават видовете интервюта в зависимост от това какви изисквания налагат на поведението на журналиста.

Съгласно този принцип се въвеждат следните основи на разделяне:
  1. Според степента на стандартизация на интервюто.
  2. По естеството на получената информация.
  3. По отношение на интервюирания.

От гледна точка на поведението на журналиста по време на интервю е важно да се разгледат и видовете му в зависимост от броя на участниците: интервю с един респондент, интервю с група, това включва и дискусионно интервю, пресконференция.

Видове интервюта в зависимост от степента на стандартизация: 
За да прочетете цялата публикация трябва да влезете в профила си!
Вход Регистрация
Интересувате се какво е IMG Club и какви права ви дава? Научете повече
  • Категории

  • Абониране