Социални събития на бизнес елита на Белащица. Модно ревю на най-добрия подиум в града. Откриване на нова бръснарница в престижен район. Премиера на постановка на разтърсващ режисьор постмодернист в местния драматичен театър. Вернисаж на скандалния скулптор-заварчик. Открита дегустация на продукцията на ферма “Белащинска фурия”…
Представете си, че трябва да пишете за тези събития. Сядате на компютъра и разбивате клавиатурата в креативен удар! И тогава: модният дизайнер е затрупан с поръчки от светски личности, в бръснарницата идва да се обръсне най-омразният режисьор постмодернист, който след сензационната премиера вече е поканен в Ню Йорк, Париж и Токио, а скулпторът-заварчик продаде своя монументален петметров „Белащински сън“ за милион долара на частна колекция някъде в Берн… прием при най-богатия бизнесмен в града и скулпторът вече мисли да ги заварява от стоманен лист при 20-кратно увеличение …
„Кралица е във възторг“, господа, или с други думи: учи се да пишеш доклад!
Цел на репортажа
Репортажът е най-капризният от информационните жанрове на журналистиката. Целта му е да предизвика ефекта на присъствие у читателя. Добрият репортаж се чете на един дъх, завладява от първото изречение и те държи в напрежение до самия край. Това, ако щете, е “екшън” от журналистиката и основното тук е да не се хлъзгате в тъп репортаж, имащ обратен ефект.
Сравнете два текста:
„Вчера в градската изложбена зала. Ф.Н. Високопоставена бе домакин на открита дегустация на продукцията на ферма „Белащинска фурия”. Събитието се проведе с подкрепата на градската управа и регионалната кооперация на земеделските производители. Жителите на града, дошли на дегустацията, видяха богато разнообразие от колбаси, рула, колбаси и пушени меса. Бяха представени общо 68 позиции продукти, като всеки продукт можеше да бъде дегустиран и закупен. Никола Месаров, ръководител на фермата Белащинска фурия, отбеляза, че компанията е пуснала нова линия с италианско оборудване и сега Белащица определено няма да остане без качествена закуска“.
И:
„Развълнуваните господа бързо изпълват изложбената зала, набързо поверяват кожените палта на гардероба, набързо се въоръжават с хартиена чиния и шепа шишчета за дегустация.
Вълшебната миризма на месни деликатеси се разнася под тавана на фоайето, като дрога, сервитьорите нямат време да сменят тавите с колбаси, в центъра на залата журналистите заобиколиха ръководителя на фермата “Белащинска фурия” „ Никола Месаров.
„Пуснаха нова линия, оборудването е най-доброто, от Италия“, казва той. – Представете си само, ще можем да произведем три тона повече колбаси! А нашите специални гърди, чиято рецепта пазим в тайна, вече спечелиха първа награда на Международното изложение в Южна Корея!
Изведнъж залата зажужа, някой ахна ентусиазирано, операторите започнаха да се суетят, въртяха камерите – влизат няколко високи сервитьори, а над тях плува огромна чиния с цяло прасе, искряща, огромна чиния с цяло прасенце плува : ухаещи парни къдрици, печена ябълка се зачервява в устата си, светкавиците на фотоапаратите превръщат шествието в прасе в стробоскопско шоу… Изненадата беше успешна.“
Е, в какъв случай щастливият собственик на “Белащинска фурия” ще извади тлъста сума след дегустацията? Мисля, че е ясно без коментар.
Какви техники могат да се използват за постигане на ефекта на присъствие? Пет основни:
- Линейна композиция
- Използване на глагола
- Доминиране на сегашно време на глагола
- Използване на пряка реч
- Детализация в епитети и звукоподражание
Нека да разгледаме по-подробно как от целия този блясък да оформим приемлива история за събитието, постигайки ефекта на присъствие.
Пишем от и до
Тоест преразказ на събития в хронологичен ред. Събитието от и до, без ретроспекции и огледало.
Дадено ни е:
→ Модни дизайнери, меценати от света на модата, друг “елит” и медии дойдоха на модното шоу на новата колекция на …..
→ Купон преди старта, всички се мляскат и обсъждат, моделите в гримьорната обличат неразбираеми дизайнерски тоалети
→ Самото шоу, описание на колекцията, внимание към известни модели и смели тенденции на предстоящия сезон
→ излизане на дизайнера, поклони, аплодисменти, заснемане – афтър парти с поп звезди, кока кола и плуване в шампанско.
Трябва да разкажем на читателя всичко по ред, да намерим кулминацията, да я подчертаем за нашите хитри маркетингови цели. Без ретроспекция a’la „спомнете си предишното шоу: о, колко изненадани бяха всички тогава от това малко нещо от столицата, като стъпи на подиума в осмия месец от бременността и най-интересното, съпругът й, футболист, напусна я шест месеца след раждането. Без анализи, заум и репортажи – само голи факти от сюжета, през кулминацията до развръзката и накрая така:
Трябва да разкажем на читателя всичко по ред, да намерим кулминацията, да я подчертаем за нашите хитри маркетингови цели.