Класификация на интервютата според характера на комуникацията
Можете да общувате с хората по различни начини. Например директна комуникация: лице в лице, през интернет. И най-популярната форма на комуникация, която ви позволява да получите пълна информация по темата на интервюто, е непряката комуникация: по телефона.
Лице в лице: Това е класическо интервю, което се провежда в директен контакт със събеседника. Невербалните знаци са много важни в комуникацията: изражение на лицето, външни данни, пози, жестове. Например, не винаги е възможно да се оцени иронията или сарказма само по гласовите модулации на говорещия, ако видите изражението на лицето и очите му, това е по-лесно.
Психологическият комфорт е много важен за успеха на интервюто. Например, никога не трябва да интервюирате в присъствието на трето лице: няма да има доверие. Събеседникът може да направи грешка, да се смути, понякога трябва да бъде коригиран. Когато се установи контакт, това не влияе на продължаването на разговора. Ако някой друг присъства по време на разговора, интервюираният неволно изпитва напрежение, следи неуспешна дума, не съвсем правилен израз, да не избяга от езика.
Чрез интернет: Интервютата могат да се провеждат с помощта на различни интернет услуги: електронна поща, форум или чат. Събеседникът е в ситуация на дистанционна комуникация и по правило няма визуален контакт с него. Такова интервю има редица предимства: спестява време и пари, тъй като можете да се свържете с всеки и на всяко разстояние. За журналист комуникацията по електронната поща носи редица положителни фактори, например има време да се обмислят добре въпросите, събеседникът е по-концентриран пред компютъра и по-добре формулира отговорите, интервюиращият се нуждае от по-малко време за обработка на информация ( няма нужда да преписвате интервюто). Онлайн интервютата (телеконференция, чат) са изключително бързи, но кръгът на потребителите на тези услуги все още е твърде тесен и специфичен. Предимно са млади хора или специалисти в дадена област. Понякога радио и телевизионни програми използват възможността за интерактивно гласуване по определени обществено значими въпроси.
По телефона: Класическото телефонно интервю може да бъде едновременно, но без зрителен контакт. Съвременните технологии позволяват да се вземат интервюта чрез сателитни комуникации, когато събеседниците са в различни градове или части на света и в същото време имат възможност да се видят. Основният аргумент в полза на телефонното интервю е факторът време. По ефективност понякога превъзхожда комуникацията по електронна поща.
Често телефонните интервюта се използват по телевизията и радиото за предавания на живо, например в извънредни новини, в “горещи” истории, когато е необходима информация от мястото на събитието. Такова интервю също има редица ограничения, то е приложимо в ситуация на събиране на подходяща информация, за потвърждаване на факти, но не е достатъчно за портретно интервю или разследване, когато е необходим пълноценен диалог със събеседника.