Четенето е едно от най-добрите и ефективни средства за получаване на информацията, от която се нуждаете. Развитието на информационните технологии е свързано с необходимостта да се получат подходящи информационни материали от различни източници, да се систематизират, определяйки стойността на знанието, чийто обем непрекъснато нараства.
Да се научиш да четеш означава да създадеш предпоставки за разширяване и разбиране на общото образование, да получиш възможност да попълниш професионалните си знания своевременно. Всичко това са необходими условия за развитие на интелигентността, повишаване на конкурентоспособността на всеки специалист.
Варианта за четене зависи от целите и условията на този процес, от сложността на съдържанието на четения текст, трудността на езика на автора, интереса на читателя да получи резултата, неговите индивидуални характеристики и техника на четене. Най-важните фактори тук са:
- предполагаемо използване на получената информация в бъдещи дейности;
- настройване на читателя на степента на пълнота и точност на разбиране на прочетеното.
Способността за оценъчно, първично четене: читателят прелиства текстове с различни размери, за да получи обща представа за съдържанието им като цяло (за темата, основните въпроси, повдигнати в текста и т.н.) След това той определя дали текстът или отделна част от него представлява интерес за по-задълбочен прочит и проверява дали дадения текст принадлежи към областта на знанията, от която се нуждае.
И така, първото умение на читателя е способността да оцени тематичната ориентация на текста, за да определи нивото на интерес към по-нататъшната работа с него.
Възможност за сканиране или търсене на четене: читателят бегло преминава текста, опитвайки се да намери определени данни (формулировки, числа, определения, факти). От общата тематична насоченост на текста той заключава, че е възможно да се намерят необходимите данни в този текст. И така, усилията на читателя са насочени към това да определи дали в текста има информация, която го интересува. Оттук и вътрешната настройка за степента на пълнота на разбиране (да се разбере най-общо за какво става въпрос в тази работа и дали може да се използва за собствени цели).